Η ανάγκη για την ανάδειξη νέας επιχειρηματικής κουλτούρας..

Το έλλειμμα επιχειρηματικής κουλτούρας στην Ελλάδα διευρύνεται από την έλλειψη εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια του εργασιακού βίου, όχι μόνο για τους εργαζόμενους, αλλά και για τους επιχειρηματίες. Η – συνήθως απατηλή – αίσθηση επάρκειας γνώσεων και δεξιοτήτων του αυτοδίδακτου δεν επαρκεί για να αντιμετωπίσει το πλήθος των ραγδαίων αλλαγών που προκαλούνται και διαχέονται από την παγκοσμιοποίηση της οικονομίας.

Η χαμηλού επιπέδου επιχειρηματική κουλτούρα αντικατοπτρίζεται στην ετήσια έρευνα του Global Entrepreneurship Monitor, η οποία διεξάγεται στη χώρα μας από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (Ι.Ο.Β.Ε) Σύμφωνα με αυτή, τα έξι βασικά χαρακτηριστικά της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα που παρεμποδίζουν την ανάπτυξή της είναι: η εκτίμηση ότι σπανίζουν οι επιχειρηματικές ευκαιρίες, ο προσανατολισμός των νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών προς την τελική κατανάλωση, ο κεντρικός ρόλος της οικογένειας στη χρηματοδότηση νέων εγχειρημάτων, ο μεγάλος φόβος της αποτυχίας, η ανεπάρκεια του εκπαιδευτικού συστήματος και η αμφίθυμη στάση της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στην επιχειρηματικότητα.

Σημαντικό μερίδιο της ευθύνης για το χαμηλό επίπεδο επιχειρηματικής κουλτούρας έχουν και οι ίδιες οι επιχειρήσεις. Όπως αναφέρθηκε, το 99,6% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δε διαθέτουν δομή, οργάνωση και τεχνογνωσία σύγχρονου management. Επιπλέον, ο επιχειρηματικός κόσμος έχει τις δικές του παθογένειες, διότι αναπτύχθηκε, όπως ελέχθη χαρακτηριστικά, σε «ένα καράβι που ήταν σάπιο». Άρα, εξ ορισμού, έπρεπε να προσαρμοστεί για να επιβιώσει δίπλα σε ένα μεγάλο ασθενή που λέγεται ελληνικό Δημόσιο.

Πολλές, δυστυχώς, ελληνικές επιχειρήσεις αποτυπώνουν τα σαθρά θεμέλια πάνω στα οποία στηρίχθηκε μεγάλο μέρος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στη χώρα μας, όπως: η ενδημική φοροδιαφυγή, το υψηλό ποσοστό ανασφάλιστης εργασίας, η υπερβολική εξάρτηση από τις – συχνά αδιαφανείς- συναλλαγές με το Δημόσιο, οι παντός είδους αθέμιτες πρακτικές, η ευκαιριακή και κοντόφθαλμη επιχειρηματική συμπεριφορά.

Πηγή: Ενημέρωση Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης, Τεύχος 21.
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: